Здравље

N1 [ Р.Б. ]

08. 12. 2022. 16:17   >>  16:15

НАЈНОВИЈА ИСТРАЖИВАЊА

Шта је психобиотичка дијета и које су њене предности?

Научници већ неко вријеме знају да храна утиче на наше ментално стање. Међутим, већина студија о утицају хране на неуролошко здравље усредсређена је на појединачне намирнице, а не на комплетан приступ исхрани. То је био разлог због ког су ирски научници хтјели да виде да ли може психобиотичка дијета, осмишљена превасходно за добро здравље цријева, позитивно да утиче на ментално благостање.

Научници су спровели рандомизовану контролисану студију, чији су резултати објављени у научном часопису „Молецулар Псyцхиатрy“.

Шта је психобиотичка дијета?

Израз који су сковали коаутори студије др Тимоти Тед Динан и др Џон Крајан, психобиотичка дијета ослања се на осовину цријева-мозак, дајући предност храни здравој за цријева, за коју се зна да подржава равнотежу цријевних микроба. То су цјеловите житарице, пребиотичко воће и поврће, махунарке и ферментисана храна.
Дијета подразумијева ограничено конзумирање слаткиша, слатких пића и прерађене хране.

Студијска дијета укључивала је:

  • шест до осам дневних оброка воћа и поврћа са високим удјелом пребиотичких влакана ( јабуке, банане, празилук, лук)
  • пет до осам дневних оброка цјеловитих житарица (овас, цјеловита пшеница, киноа)
  • двије до три дневне порције ферментисане хране (кисели купус, кефир, комбуха)
  • три до четири порције махунарки недјељно (леблебије, сочиво, грашак).

Истраживање је обухватило 45 здравих одраслих људи, старости између 18 и 59 година, који до тада нијесу имали оптималне прехрамбене навике. Испитивана група добила је информације о компонентама психобиотичке исхране и замољена је да је се придржава тога што је могуће више.

Контролна група добила је минималне лекције о опшој исхрани (умјесто лекција усмерених на психобиотике). Научници су испитивали састав и функцију фекалне микробиоте, стрес, цјелокупно здравље и исхрану, као и метаболичко профилисање узорака крви, урина и фекалија, прије и након четворонедељног пробног периода за обје групе.

Како психобиотичка исхрана утиче на ментално благостање?

Учесници који су слиједили психобиотичку дијету доживјели су веће смањење перципираног стреса. Иако није било значајне разлике у одговору на стрес између контролне и испитиване групе, веће придржавање испитиване дијете резултирало је снажнијим смањењем перципираног стреса.

Док су промјене у микробном саставу цријева биле суптилне код испитиване групе, утврђене су значајне промене у 40 специфичних фекалних липида. Разлог томе је смањење укупних прехрамбених масти и повећање мононезасићених масти.

Такође, забележено је и побољшање метаболита триптофана у урину (есенцијална аминокиселина витална за синтезу кључних протеина, а примећени су и здрави упални одговори).

Укратко, у само четири недеље учесници који су слиједили психобиотичку дијету богату влакнима и ферментисаном храном искусили су ниже перципиране нивое стреса, имали су здравије пражњење цријева, здравије профиле упалних метаболита и незнатно побољшан микробни састав и функцију, пише Минд Бодy Греен, преноси 24 сата.хр.

Пратите нас на

Коментари 0

остави коментар

Остави коментар

Правила коментарисања садржаја Портала РТЦГ
Поштујући начело демократичности, као и право грађана да слободно и критички износе мишљење о појавама, процесима, догађајима и личностима, у циљу развијања културе јавног дијалога, на Порталу нијесу дозвољени коментари који вријеђају достојанство личности или садрже пријетње, говор мржње, непровјерене оптужбе, као и расистичке поруке. Нијесу дозвољени ни коментари којима се нарушава национална, вјерска и родна равноправност или подстиче мржња према ЛГБТ популацији. Неће бити објављени ни коментари писани великим словима и обимни "copy/paste" садрзаји књига и публикација.Задржавамо право краћења коментара.

Да бисте коментарисали вијести под вашим именом

Улогујте се

Најновије