A.J. [ RTS ]

29. 09. 2024. 17:33 >> 17:29
Čitaj mi:

Stjenovita planeta

Astronomi pronašli planetu: Kako će svijet izgledati za osam milijardi godina

Stjenovita planeta, otprilike dvostruko veća od Zemlje, ponudila je astronomima uvid u mogući scenario budućnosti naše planete.

Astronomi su otkrili daleku planetu koja im je ponudila rijedak uvid u to kako bi naša planeta mogla izgledati za osam milijardi godina. Planeta, nazvana KMT-2020-BLG-0414 i udaljena 4.000 svjetlosnih godina od Zemlje, je stjenoviti svijet koji kruži oko bijelog patuljka. Očekuje se da će se naše Sunce transformisati u bijelog patuljka za pet milijardi godina.

Prije toga, međutim, Sunce će prvo prerasti u crvenog giganta, koji će progutati Merkur, Veneru, a možda i Zemlju i Mars. Ako naša planeta bude pošteđena, na kraju bi mogla da liči na ovu stjenovitu formaciju koja je pobudila pažnju naučnika.

Istraživači su opisali taj daleki, budući, potencijalni svijet u časopisu Nature Astronomy, prenosi RTS.

„Trenutno nemamo konsenzus o tome da li bi Zemlja mogla da izbjegne da je zahvati crveni džinovski Sunca za šest milijardi godina“, rekao je glavni autor studije Keming Đang, astronom sa Univerziteta Kalifornije u San Dijegu.

U svakom slučaju, planeta Zemlja će biti nastanjiva samo još oko milijardu godina, kada bi trebalo da počne isparavanje okeana.

Veći dio života zvijezde gore stvaranjem vodonika u helijum. Kada dođe do ogromnog povećanja izlazne energije, zvijezde postaju više stotina ili više hiljada puta veće, u odnosu na svoju prvobitnu veličinu. Zato „gutaju“ sve obližnje planete dok se pretvaraju u crvene divove.

Uočavanje planete kroz „gravitaciono sočivo“

Udaljenu planetu astronomi su prvi put primijetili 2020. godine. Kako gravitacija iskrivljuje prostor, sistem je izobličio svjetlost daleke zvijezde, djelujući kao „gravitaciono sočivo“ i postala je vidljiva.

Kada su malo bolje „zavirili“, uočili su planetu koja je dvostruko veća od Zemlje i kruži oko svog bijelog patuljka na udaljenosti od jednog do dva puta više od Zemljine udaljenosti od Sunca. Sistem takođe sadrži i smeđi patuljak – oko 17 puta veću od Jupitera.

Ono što će čovječanstvo postati daleko u budućnosti – stvar je najrazličitijih spekulacija.

Naučnici ne znaju da li svijet može da preživi fazu crvenog džina ili da li bi ljudi uopšte mogli da spriječe zagrijevanje zbog kojeg će proključati okeani u narednih milijardu godina.

Međutim, Đang je spekulisao da bi ljudi jednog dana mogli da se presele na satelite koji kruže oko Jupitera, odnosno Saturna.

„Kako Sunce postaje crveni džin, zona pogodna za stanovanje će se pomjeriti oko Jupiterove i Saturnove orbite, a mnogi od njihovih satelita će postati nalik planetama sa okeanima“, rekao je Đang i dodao: „Mislim da bi u tom slučaju čovječanstvo moglo da migrira na takva mjesta“.