- Hronika
- Kolumne
-
Radio
- Izdvajamo
-
Emisije
- Dokumentarni program
- Pop top
- Europuls
- Zrno po zrno
- Radio ordinacija
- Kulturna panorama
- Zelena priča
- Epoleta
- +382
- Spona
- Svijet jednakih šansi
- Matica
- Život po mjeri čovjeka
- Link
- Izokrenuti svijet
- Koracima mladih
- Moja profesija je...
- Sportski program
- Kulturno-umjetnički program
- Muzički program
- Koracima prošlosti
- Naučno-obrazovni program
- RCG
- R98
- Programska šema
- Trofej Radija Crne Gore
- Frekvencije
- Radio drama
Kolumne
09. 07. 2019.
06:47 >> 06:09
18
O REFORMI
I. Šuković: Može li struka bez istorije?
Očigledno da će učenici nekih srednjih stručnih škola imati predmet ili dva manje u obrazovnom programu i koju "dvojku" manje u dnevnicima. I biće pošteđeni "suvišnog" obrazovanja i znanja iz nacionalne istorije i geografije. I to će ih, prema zagovornicima tog programa, učiniti stručnijima u oblast za koju su se opredijelili.
Kao da će manjak elementarnog obrazovanja automatski proizvesti višak stručnosti. Kad bi to tako bilo, možda bi imalo logike za ovakav potez.
Ali, najveći broj tih učenika, prema mojim saznanjima ima "jedva dvojku" iz stručnih predmeta. Poznajem dosta profesora iz tih škola i znam da su pred kraj godine ili polugođa na mukama od intervencija za dvojku.
Ima naravno dobrih i uspješnih učenika, ali se ovdje govori o većini onih koji hrle da se dokopaju kakvog svjedočanstva ili diplomice, kako bi prije došali do posla, a stručnost je u drugom planu.
I tako, stručnost će uglavnom biti na istom nivou, a njihovo obrazovanje iz oblasti koje im daju osnovna znanja iz poznavanja prirodnih, kulturnih, istorijskih i opštedruštvenih karakteristika i razvoja društva u kojem žive, biće prepušteno laičkom, usmenom, i uglavnom polupismenom, javnom "rekla kazala obrazovanju".
Aferim planeri i reformatori obrazovnog sistema! Jednog od najvažnijih, temeljnih društvenih sistema!
Vi te svoje učenike nećete "spasiti" od istorije i geografije, već ih samo gurnuti u neformalni, laički sistem obrazovanja. Jer kad se jednom dokopaju radionice i dođete da vam štogod poprave, održaće vam bar jedno predavanje iz istorije, etnogenetike, kulturne politike, sociologije…
Ja sam diplomirani profesor Istorije i geografije, ali više sam "predavanja" čuo u taksiju, zatim od vodoinstalera, električara, autolimara, mehaničara nego od profesora…
Bez pardona oni su najveći "istoričari" današnjeg društva. Pogrešno zavrće šraf, ali neće vas lišiti svoje lekcije iz "poznavanja" najsloženijih društvenih disciplina. Ostaviće vam neprikopčano crijevo pa će vam do kuće iscureti voda iz hladnjaka automobila, ali neće vas ostaviti bez predavanja…
Sijalično grlo vam neće prespojiti kako treba pa ćete veče provesti uz šteriku, ali predavanje neće izostati…
Dakle, možete im vi ukinuti i sve društvene nauke, ali će oni čim se dokopaju radionice naći svoje izvore da im potkrijepe znanje… Laičke dakako. I neće vas ostaviti na miru dok sve dobro ne utuvite onako potanko kako su njih edukovali razni neformalni obrazovni "sistemi". Aferim profesori!
Crnogorcima da ukinete Istoriju! Oni će je naći "pod kamen". Nema manje geografije, a veće istorije od crnogorske! Nema šrafcigera koji može potisnuti "viteško porijeklo" i prađedove medalje iz dalekijeh bojeva. Ne prepisujte od Jevrope sve bukvalno, ostavite malo našeg šmeka u tim programima. Neće škoditi.
Eto, ja nikada nijesam radio kao profesor niti sam jeo hljeb od tog prosvjetnog “zanata” ali, avaj reformatori! Reformišite malo svoje reforme i program istorije i geografije prilagodite tom profilu obrazovanja, ali ih nemojte lišavati znanja o sopstvenoj istoriji i geografiji. Znanja o sebi, precima, tradiciji, razvoju i progresu. O društvenim zakonitostima koje su bitne za razvoj ličnosti isto kao i one druge za sticanje stručnosti.
Nemojte ih lišiti samospoznaje lične i profesionalne. Učite ih istoriji kao učiteljici života i profesionalizmu kao učitelju samoodržanja i napredovanja. Učite ih da budu dobri “majstori” i dobri ljudi.
Ne valja jedno bez drugog...
Коментари18
Остави коментар