Друштво
03. 09. 2023. 11:53 >> 11:54 2
РОДИТЕЉИ ЂАКА У БАРУ
Писали Министарству, седам асистената за 35 дјеце није довољно
Родитељи дјеце са сметњама у развоју, која похађају барску ОШ Југославија, упутили су петицију Министарству просвјете, којом од њих траже да хитно одобре већи број асистената у настави. Чак 27 дјеце из те установе креће у нову школску годину са рјешењем којим им се одобрава подршка асистента, али без обзира на ставове Комисије за усмјеравање, то право неће моћи да користе у пуној мјери, јер је одобрено ангажовање само седам особа.
Како преноси Удружење Родитељи, разочарани оваквим ставом надлежних, родитељи барских основаца оцјењују да се тиме на груб начин крше права дјеце којима је помоћ асистента неопходна, али се и шаље јасна порука како функционише инклузија у нашем образовном систему.
"Свјесни смо, и из искуства из претходних година, да је тешко очекивати да свако дијете добије асистента иако има право на то, на што децидно указују рјешења. Претходне године један асистент је био ангажован на двоје дјеце и то је функционисало. Ипак, овогодишња одлука нас је много узнемирила. У пракси то значи да једна особа пружа подршку за чак четири ђака. Након мишљења стручњака из Комисије, нико не може ставити себе у позицију да одлучује којем дјетету је више или мање потребан асистент. Стога би се оваква одлука у пракси спроводила тако што би наша дјеца, од којих неки у старијим разредима, имају по шест часова дневно, имала помоћ само два часа", објашњавају родитеља.
Истичу да су дјеца овим потезом Министарства просвјете дискриминисана. Уз подршку управе школе очекују да ће Министарство ипак разумјети озбиљност ове ситуације и могуће посљедице, те још једном размотрити правилник о систематизацији и одобрити већи број асистената.
Директорка ОШ Југославија Славица Радевић казала је да су добили петицију родитеља, коју ће упутити Министарству и поновити захтјев да је потребан већи број асистената у настави.
"Уз сада одобрени број од седам запослених асистената направили смо једини могући распоред, трудећи се да максимално искористимо све могућности. То у пракси значи да би свако дијете имало два часа дневно подршку асистента", потврдила је Радевић.
Евидентан је, каже она, све већи број дјеце са сметњама у развоју, као и оних којима је потребна помоћ асистента.
Ранијих година дешавало се, према њеним ријечима, да у генерацији буде по једно дијете са посебним образовним потребама, а ове године по једно је у сваком одјељењу првака. Наводи да су у тој школи успјели да побољшају услове рада у учионицама које користе два интегрисана одјељења, у којима је 18 дјеце. Остали су распоређени у другим одјељењима, а укупан број малишана са посебним образовним потребама у тој школи је 35.
Уколико се не ријеши питање асистената, родитељи не искључују ни могућност организовања протеста или блокаде саобраћаја.
Подсјећају да већ годинама указују на то да је обесмишљен систем категоризације и рјешења које доносе локалне комисије о усмјеравању ако држава није у стању да обезбиједи подршку на коју дјеца имају право, али и реалну потребу.
Сличне поруке претходних година упућивале су и организације које се баве правима дјеце са сметњама у развоју.
Из Националне асоцијације родитеља дјеце и омладине са сметњама у развоју (НАРДОС) оцијенили су више пута да образовни систем у Црној Гори није прилагођен дјеци са тежим сметањама у развоју, док дјеца са лакшим сметањама могу редовно да похађају школу.
Усвојено је, како објашњавају, доста стратегија, закона и индивидуалних планова, али је проблем имплементација, јер многе школе не спроводе инклузију на начин на који би требало.
"Како неко у школи, Министарству или било гдје друго може да тврди супротно ако Комисија, која је задужена за усмјеравање дјеце са сметњама у развоју, донесе одлуку и каже да је дјетету потребан асистент", поручили су раније из НАРДОС-а.
Вукотић Јелушић: Сви школама које испуњавају услове одобрен потребан број асистената
На недавно одржаној презентацији резултата Министарства просвјете, државна секретарка у том ресору, Милијана Вукотић Јелушић истакла је да су у претходних годину дана наставили и унаприједили добре праксе из домена инклузије, како би образовање било једнако доступно сваком дјетету. У школској 2022/23, како је истакла, број асистената је повећан и било их је 537.
Крајем прошле године, када велики број школа није добио одобрење Министарства на тражени број асистената, од којих су неки били ангажовани на основу уговора на одређено, из тог ресора су поручили да они не укидају право на асистенте у настави.
"Напротив, свим образовно-васпитним установама које су испуниле прописане услове Министарство је одобрило потребан број асистената", саопштено је из тог Владиног ресора.
Из Министарства су тада казали да су урадили анализу стања у школама у погледу потребе за асистентима у настави и у складу са тим утврдили потребан број асистената у школама, узимајући у обзир прелазак дјеце из једног у други ниво образовања.
Тада су истакли и да непотребним, нерационалним, па и незаконитим акумулирањем асистената долази се у ситуацију ненамјенског трошења средстава из буџета, а притом се не помаже дјеци код које постоји стварна потреба за тим видом подршке.
Из Министарства су рекли да се у утврђивању потребног броја асистената полази од законских одредби којима је дефинисана улога тих извршилаца.
Закон је, како су навели, јасно указао на улогу асистената у настави као техничке подршке у погледу обезбјеђивања приступа образовању и образовном постигнућу за дјецу са тешким тјелесним сметњама, умјереним интелектуалним сметњама, без остатка вида, потпуним губитком слуха и из спектра аутизма. Родитељи ипак сматрају да асистент није само техничка подршка, већ једна од кључних особа у процесу инклузије.
"Чини се да доносиоци одлука често не знају како све ово изгледа у пракси, нити су упознати са реалним потребама наше дјеце", закључују родитељи.
Коментари 2
остави коментар