- Izbori 2024
- Hronika
- Kolumne
-
Radio
- Izdvajamo
-
Emisije
- Novosti dana
- Dokumentarni program
- Pop top
- Europuls
- Zrno po zrno
- Radio ordinacija
- Kulturna panorama
- Zelena priča
- Epoleta
- +382
- Spona
- Svijet jednakih šansi
- Matica
- Život po mjeri čovjeka
- Link
- Izokrenuti svijet
- Koracima mladih
- Moja profesija je...
- Sportski program
- Kulturno-umjetnički program
- Koracima prošlosti
- Naučno-obrazovni program
- Muzički program
- RCG
- R98
- Programska šema
- Trofej Radija Crne Gore
- Frekvencije
- Radio drama
Društvo
19. 06. 2024.
17:23 >> 17:23
Čitaj mi:
cgo
I dalje višak "Luča" i manjak znanja
Centar za građansko obrazovanje (CGO) godinama ukazuje da visok broj diploma “LUČA” ne prati izvrsnost u znanju koja bi trebalo da stoji iza njih, pa je stoga pozitivno da ove godine počinjemo bilježiti mali pad u broju “lučonoša” u odnosu na prethodnih nekoliko godina kada smo dostizali rekordne cifre, jer se time možda ide ka realnijoj slici, kazala je viša pravna savjetnica u toj NVO Snežana Kaluđerović.
"Tokom protekle školske godine, prema podacima Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija, imamo nešto manji broj diploma “Luča” i na nivou osnovnog i srednjeg obrazovanja, iako ostaje sumnja da i ovaj procenat ne oslikava istinske zasluge dobitnika ove nagrade", kazala je Kaluđerović.
Na tom kaže, opominju i rezultati (ne)znanja i na nedavno sprovedenoj eksternoj provjeri, poput onog sa maturskog ispita iz CSHB kada je od skoro 16% odlikaša samo 2,13% imalo odlično znanje. Dodaje da su tu i hronično loši rezultati PISA testiranja.
"U posljednjih sedam godina, broj “lučonoša” u srednjim školama se kretao između 15 i 20%, pri čemu je u 2023/2024 to iznosilo 16.85% ili 827 dobitnika/ca na 4908 učenika/ca. Istovremeno, za osnovne škole sada je to 11.98% ili 950 “lučonoša” na 7928 učenika/ca, a fluktuacija za taj obrazovni nivo posljednjih godina bila je između 12 i 16%", navodi se u saopštenju.
CGO cijeni da se mora mijenjati način vrednovanja ili ocjenjivanja znanja učenika/ca u Crnoj Gori, ukoliko se ide ka ostvarenju većih postignuća na nivou obrazovanja, usvojenih vještina i kompetencija, na koje zapravo treba da budu fokusirani i učenici i nastavnici, a ne na ocjene.
"Ne treba zaboraviti da i dvojke treba da predstave određene rezultate koje doprinose unaprijeđenju, jer se radi o pozitivnom ishodu usvojenih vještina ili znanja, a da su petice izvrsnost i pregalaštvo posebnog karaktera", kazala je Kaluđerović.
Iz CGO napominju da je prema ranijim podacima Ministarstva prosvjete dostavljenim CGO-u tokom 2022. godine u školskoj 2021/2022 bilo ukupno 7349 učenika/ca IX razreda na kraju godine i 1083 “Luče”, a 2024. godine podatak ministarstva za istu godinu je 7311 učenika/ca i 1103 „Luče“. Takođe, prema istim podacima Ministarstva iz 2022. godine u školskoj 2021/2022 bilo je ukupno 5383 učenika/ca IV razreda na kraju godine i 1096 “Luča”, a 2024. godine podatak ministarstva za istu godinu je 5237 učenika/ca i 1031 „Luča“.
"Iz ovih razloga nastaje mala razlika između ranije objavljenih podataka CGO-a i ovih sada za 2021/2022 školsku godinu", zaključuje se u saopštenju.
Коментари0
Остави коментар