Основна тема
Црно/бијела тема
Инверзна тема

Подешавaња

Умањи / Увећај

Изаберите тему

Основна тема
Црно/бијела тема
Инверзна тема

U toku

A.M.

16. 11. 2024. 06:54 >> 10:14
4

zabrinjavajuće

Nastavnike napadaju, nekad bili autoritet za roditelje i učenike

Svaki četvrti nastavnik pretrpio je neki oblik nasilja – od učenika, njihovih roditelja ili uprave škole, ali i od kolega, podaci su istraživanja koje su za potrebe Sindikata prosvjete Crne Gore, pripremili i obradili psiholog iz Ispitnog centra Crne Gore i profesori.

Sociološkinja Biljana Radović u razgovoru za Portal RTCG kaže da nasilje nad nastavnicima i uopšte prosvjetnim kadrom od strane učenika i njihovih roditelja, nažalost, postaje sve češća pojava. Važno jeste, kaže, da su upravo nastavnici odlučili i da javno govore o ovome jer se o istom dugo ćutalo. Petar Špadijer iz Prosvjetne zajednice Crne Gore kaže da je "crvena linija" odavno pređena, samo je sada jasno predočena i javnosti.

Radović kaže da imamo decenijski nemar.

"Da bi se djelovalo na posljedicu neophodno je otkriti uzrok. Nažalost, uzrok se nalazi u dugodecenijskom nemaru u obrazovanju, prosvjeti i školstvu. Mi smo društvo koje je normalizovalo pojavu "brzih" diploma koje su veoma prisutne. Time se izgubio autoritet znanja a tome nije odoljela ni prosvjeta", smatra ona.

Suzbijanje nasilja se jedino može desiti kroz, kako navodi, veoma jasnu i nedvosmislenu podršku i zaštitu prosvjetne profesije.

"Mora se raditi na pooštravanju pravila ponašanja i nanovo preispitati sistem kazni za nedolično ponašanje učenika. Svojevremeno je ocjena iz vladanja bila presudna ne samo za uspjeh, već i za ostanak u školi. Nastavniku se mora vratiti moć u ruke. U suprotnom, posljedice će biti dalekosežne i mnogo teže jer time učionica postaje nebezbjedna umjesto sigurna zona i za nastavnike i za učenike", ocjenjuje sociološkinja.

Čini se da se borba za ljudska prava, dodaje, kako na globalnom nivou tako i kod nas, okrenula u svoju suprotnost.

Petar Špadijer iz Prosvjetne zajednice Crne Gore kaže da je "crvena linija" odavno pređena, samo je sada jasno predočena i javnosti.

"U Prosvjetnoj zajednici Crne Gore smo još od 2017. godine ukazivali i na ovaj tip problema. Ovo o čemu danas pričamo samo je najuočljivija posljedica višedecenijskog urušavanja ugleda kako prosvjetnih radnika, tako i obrazovanja uopšte. Taj problem svakako je pogoršan neblagovremenim i neadekvatnim reakcijama institucija, a sigurno najveći problem predstavlja i sveukupna društvena klima u Crnoj Gori, koja svakako ne pomaže radu nastavnika u našim učionicama", ocjenjuje Špadijer.

Dodaje i da je veliki problem startna pozicija s koje dobar dio trenutnih nastavnika ulazi u učionicu.

"Priprema u vidu pedagoške, psihološke ili metodičke obuke je nedovoljna ili ne postoji, a sama priprema novih ili mladih nastavnika u školama u kojima rade, plašim se, često izostaje. Rad u učionici izuzetno je kompleksan i podložan čestim i dinamičnim promjenama, a tim zahtjevima ne može odgovoriti svako. Stoga je od izuzetne važnosti da u učionicu uđe prethodno pripremljen profesionalac. Tako se gradi autoritet, tako se brani lično dostojanstvo, ali i dostojanstvo profesije. Tada će i slučajevi nasilja biti svedeni na minimum", istakao je on.

Špadijer kaže da se pitanjem da li je korijen problema u porodici uporno izbjegava odgovornost cijelog društva i svakog pojedinca kao dijela tog društva.

"Uvijek se nađe krivac koji je neko drugi. "Da li ima nasilja u školama?", "Da li sve potiče iz porodice?" Za ovo što posmatramo, svi smo više ili manje krivi, ali svi moramo biti dio rješenja ukoliko želimo da živimo u civilizovanoj zemlji sa ozbiljnim obrazovnim sistemom", naglašava on.

Naglašava da je važno da osobe koje su pretrpjele nasilje na poslu moraju o tome jasno i glasno govoriti.

"U prvom redu, svako od nas mora poštovati samog sebe", zaključuje Špadijer.

Пратите нас на

Коментари4

Остави коментар

Остави коментар

Правила коментарисања садржаја Портала РТЦГВише
Поштујући начело демократичности, као и право грађана да слободно и критички износе мишљење о појавама, процесима, догађајима и личностима, у циљу развијања културе јавног дијалога, на Порталу нијесу дозвољени коментари који вријеђају достојанство личности или садрже пријетње, говор мржње, непровјерене оптужбе, као и расистичке поруке. Нијесу дозвољени ни коментари којима се нарушава национална, вјерска и родна равноправност или подстиче мржња према ЛГБТ популацији. Неће бити објављени ни коментари писани великим словима и обимни "copy/paste" садрзаји књига и публикација.Задржавамо право краћења коментара. Мање

Да бисте коментарисали вијести под вашим именом

Улогујте се