M.M.Lj.

14. 10. 2024. 21:12 >> 21:43
1

nesvakidašnji prizor

Iznad Tivta snimljena kometa koja je posljednji put viđena prije 80.000 godina

Na nebu iznad Tivatskog zaliva fotograf Jugoslav Belada snimio je kometu Tsuchinshan-ATLAS koja je nedavno otkrivena, a koja je posljednji put viđena prije 80.000 godina.

Kometa je 27. septembra uspješno stigla do perihela, odnosno svoje najbliže tačke Suncu na orbitalnoj putanji oko matične zvijezde pa je bila vidljiva za one na južnoj hemisferi u septembru i početkom oktobra.

Nakon toga, kometa je vidljivija onima na sjevernoj hemisferi i tako će ostati sve do početka novembra.

"Iako su naučnici pretpostavljali da će se kometa u svom najbližem prolasku pored Sunca 27. septembra raspasti, ona je ovaj prolaz preživjela manje-više netaknuta i nastavila je svoj put", naveli su iz NASA-e.

Kako je saopšteno iz NASA-e, ovaj period ujedno znači i to da je prvi put dokumentovan njen prelet Zemlje.

"Sa svojom orbitom od 80.000 godina, kometa je posljednji put viđena sa Zemlje još u doba neandertalaca", objasnili su iz NASA-e.

Kometu su prvi put 9. januara 2023. godine otkrili astronomi iz opservatorije Tsuschinshan iz kineskog grada Nanjinga. U međuvremenu, njeno kretanje potvrdio je i sistem ATLAS na Havajima, nakon čega su naučnici počeli da joj posvećuju veću pažnju.

Kada je riječ o njenoj budućnosti, iz NASA-e su naveli kako se ona najvjerovatnije neće približiti planetarnim divovima Sunčevog sistema te da bi na kraju mogla biti i izbačena iz sistema zbog gravitacionih uticaja i slabe veze sa Suncem.

"Davno sam naučio da se ne kockamo s kometama. Moraćemo da sačekamo i vidimo", rekao je astronom Bil Kuk.