- Hronika
- Montesong
- Kolumne
-
Radio
- Izdvajamo
-
Emisije
- Novosti dana
- Dokumentarni program
- Pop top
- Europuls
- Zrno po zrno
- Radio ordinacija
- Kulturna panorama
- Zelena priča
- Epoleta
- +382
- Spona
- Svijet jednakih šansi
- Matica
- Život po mjeri čovjeka
- Link
- Izokrenuti svijet
- Koracima mladih
- Moja profesija je...
- Sportski program
- Kulturno-umjetnički program
- Koracima prošlosti
- Naučno-obrazovni program
- Muzički program
- RCG
- R98
- Programska šema
- Trofej Radija Crne Gore
- Frekvencije
- Radio drama
Ekonomija
14. 10. 2024.
13:39 >> 13:39
Čitaj mi:
Završni račun budžeta za 2023.
DRI pita kako je trošeno 30 miliona eura iz donacije EK
Kolegijum Državne revizorske institucije (DRI) dao je uslovno mišljenje na finansijsku reviziju i negativno mišljenje na reviziju pravilnosti Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2023. godinu, saopšteno je iz te institucije.
Od početka godine do kraja oktobra prošle godine budžet je sprovodila Vlada Dritana Abazovića, a od kraja oktobra do kraja godine Vlada sadašnjeg premijera Milojka Spajića, čije je ministarstvo finansija pripremilo Završni račun.
Reviziju je radio kolegijum DRI u kojem su bili dr Milan Dabović, član Senata i rukovodilac Kolegijuma, i Nikola N. Kovačević, predsjedavajući Senatom DRI, senator i član Kolegijuma.
"Državna revizorska institucija skreće pažnju da su revizijom Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2023. godinu utvrđene nepravilnosti, kojima se koriguje budžetski rezultat i promjena neto gotovine. Nakon izvršenih korekcija, gotovinski deficit iznosi 2.616.036,21 eura (u Predlogu zakona o završnom računu budžeta za 2023. godinu iskazan gotovinski suficit u iznosu 11.187.308,03 eura), modifikovani gotovinski deficit 4.864.762,93 eura (u Predlogu zakona iskazan modifikovani suficit u iznosu 8.938.581,31 €), neto promjena gotovinskih depozita 36.819.209,15 eura (iznos 33.719.266,15 eura u Predlogu zakona), dok stanje gotovine na 31.12.2023. godine iznosi 83.139.530,03 eura (iznos 80.039.587,03 eura u Predlogu zakona)”, stoji u izvještaju DRI.
Pored toga Revizijom je utvrđeno da u Glavnoj knjizi trezora nije evidentirano 16 miliona eura, koji su, pored ostalih nepravilnosti, presudno uticali na promjenu budžetskog rezultata.
“Imajući u vidu da se nakon izvršenih korekcija mijenja budžetski rezultat, DRI preporučuje da Vlada Crne Gore razmotri mogućnost pripreme amandmana na Predlog zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2023. godinu", navedeno je u izvještaju DRI.
Kod revizije pravilnosti, nadležni Kolegijum, kako je navedeno, izrazio je negativno mišljenje iz razloga što Poreska uprava nije izradila Završni poreski račun za 2023. godinu do 31. marta, i isti nije mogao biti obrađen već drugu godinu zaredom, kao i zbog kršenja drugih zakonskih odredbi, koje uređuju funkcionisanje fiskalnog sistema i imaju imperativnu primjenu.
"Ministarstvo finansija nije obezbijedilo evidenciju obaveza u Glavnoj knjizi trezora u skladu sa Pravilnikom o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet Crne Gore i budžete opština, već samo evidenciju stanja obaveza na kraju godine po osnovu dostavljenih izvještaja potrošačkih jedinica. Revizijom Izvještaja o neizmirenim obavezama, utvrđeno je da su sljedeće potrošačke jedinice izvršile ugovaranje obaveza iznad planiranih i odobrenih sredstava i to: Zavod za školstvo, Uprava za bezbjednost hrane, veterinu i fitosanitarne poslove i Fond penzijskog i invalidskog osiguranja. Revizijom je utvrđeno da dio računa, koji su bili iskazani u Predlogu zakona o završnom računu za 2022. godinu, a koji se odnosi na donatorske račune javnih ustanova nijesu objelodanjeni na 31.12.2023. godine, što uslovljava iskazivanje rezerve u vezi zaključka o ukupnom stanju sredstava na državnim računima koji nose oznaku 'PIB potrošačkih jedinica' i 'Računi javnih ustanova”, navodi DRI.
U postupku revizije, kako kažu, nije bilo moguće utvrditi u kom iznosu i za koju namjenu su utrošena sredstva, koja se odnose na direktnu donaciju Evropske komisije u iznosu od 30.500.000 eura iz razloga što kod potrošačkih jedinica koje sprovode program budžetske podrške ne postoji naziv programa ili aktivnosti, koje bi dovelo u vezu izvor sredstava Evopske komisije sa namjenom odnosno potrošnjom budžetskih sredstava.
Pored toga, kao i da Ministarstvo finansija nije otvorilo poseban račun za svaki pojedinačni Finansijski sporazum ili Odluku Evropske komisije, na kom će se evidentirati povlačenje sredstava dobijenih u okviru pretpristupne pomoći Evropske unije.
Revizijom je utvrđeno i da su za obavljanje poslova, koji su definisani aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji zaključivani ugovori o konsultantskim uslugama (Uprava za kapitalne projekte) i ugovori o djelu (Ministarstvo finansija, Ministarstvo saobraćaja i pomorstva, Uprava za inspekcijske poslove i Uprava za katastar i državnu imovinu).
"Prekoračenje dozvoljene potrošnje sredstava budžetske rezerve za finansiranje redovnih djelatnosti potrošačke jedinice je utvrđeno kod pet jedinica: Ministarstvo ljudskih i manjinskih prava, Ministarstvo ekologije, prostornog planiranja i urbanizma, Ministarstvo pravde, Ministarstvo sporta i mladih i Ministarstvo kapitalnih investicija. Revizijom kapitalnog budžeta utvrđeno je da opštine nijesu ili su neredovno izvještavale Upravu za kapitalne projekte o realizaciji zaključenih ugovora o realizaciji posebnog programa i ugovore o namjenskoj potrošnji sredstava iz Posebnog programa (sredstva od ekonomskog državljanstva)”, navode u DRI.
U oblasti javnog duga, revizijom je utvrđeno je da ne postoje detaljnije procedure za način evidentiranja i izvještavanja o javnom dugu.
“Kada je riječ o evidenciji državne imovine, nadležno ministarstvo i Uprava za državnu imovinu nijesu stavili u funkciju softver za vođenje jedinstvene evidencije i registra nepokretnosti. Uprava za državnu imovinu nije izvršila procjenu popisanih nepokretnosti u državnoj svojini", kaže se u izvještaju DRI.
U cilju unapređenja fiskalnog sistema, nadležni Kolegijum je dao Skupštini i Vladi tri sistemske preporuke: da se pravna lica, koja su dio sistema finansiranja po osnovu javnih prihoda (JP Morsko dobro, Fond za zaštitu životne sredine d.o.o, Veterinarska komora i ambulante) finansiraju kroz sistem budžeta Crne Gore; da Skupština Crne Gore, u cilju usklađivanja sa Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, razmotri mogućnost da izmijeni normu godišnjeg zakona o budžetu, koja se odnosi na konsolidaciju sopstvenih prihoda javnih ustanova, tako da se u Glavnoj knjizi trezora evidentiraju svi nekonsolidovani primici i izdaci svih javnih ustanova koje se finansiraju iz budžeta Crne Gore i da Vlada prilikom donošenja uredbe o organizacionim promjenama potrošačkih jedinica, utvrdi i nadležnosti koje se odnose na izradu godišnjih finansijskih izvještaja.
"U odnosu na Zaključak Skupštine Crne Gore povodom razmatranja Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2022. godine i Izvještaja o reviziji Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2022. godinu, Državna revizorska institucije je, na osnovu nalaza utvrđenih revizijom Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2023. godinu utvrdila da je realizovano 30% preporuka datih u Izvještaju o reviziji Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2022. godinu, 8% djelimično realizovano, 56% nije realizovano, 4% preporuka nije primjenjivo, dok za 2% preporuka nije utvrđen status", zaključuje se u izvještaju DRI.
Коментари0
Остави коментар