- Hronika
- Kolumne
-
Radio
- Izdvajamo
-
Emisije
- Dokumentarni program
- Pop top
- Europuls
- Zrno po zrno
- Radio ordinacija
- Kulturna panorama
- Zelena priča
- Epoleta
- +382
- Spona
- Svijet jednakih šansi
- Matica
- Život po mjeri čovjeka
- Link
- Izokrenuti svijet
- Koracima mladih
- Moja profesija je...
- Sportski program
- Kulturno-umjetnički program
- Muzički program
- Koracima prošlosti
- Naučno-obrazovni program
- RCG
- R98
- Programska šema
- Trofej Radija Crne Gore
- Frekvencije
- Radio drama
Ekonomija
01. 12. 2015.
18:12 >> 18:00
ZARADE U JAVNOM SEKTORU
UPCG: Prijedlog zakona neprihvatljiv
Prijedlog zakona o zaradama u javnom sektoru neprihvatljiv je za privredu, jer je neustavan, nekonzistentan sa pravnim sistemom i ne korespondira sa ratifikovanim konvencijama Međunarodne organizacije rada, poručili su iz Unije poslodavaca Crne Gore (UPCG). UPCG je danas, povodom aktuelnog Prijedloga tog akta, održala sastanak sa predstavnicima privrednih subjekata koji posluju u Crnoj Gori.
Sastanku su prisustvovali predstavnici preduzeća Aerodromi Crne Gore, Održavanje željezničkih voznih sredstava, Barska plovidba, Željeznička infrastruktura Crne gore, Centar za ekotoksikološka istraživanja, Montenegro Airlines, 13. Jul Plantaže, Vodovod i kanalizacija Cetinje i Ulcinjska rivijera.
“Na sastanku je zaključeno da je Prijedlog zakona za UPCG neprihvatljiv, jer je neustavan, nekonzistentan sa pravnim sistemom Crne Gore i ne korespondira sa ratifikovanim konvencijama Međunarodne organizacije rada (MOR)”, kaže se u saopštenju.
Istaknuto je da Prijedlog obiluje odredbama koje su u koliziji sa Ustavom Crne Gore, zakonima o privrednim društvima, o radu, o zaštiti konkurencije, Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju, ratifikovanim međunarodnim konvencijama i kolektivnim ugovorima, počev od Opšteg kolektivnog ugovora (OKU) koji je zaključen na nacionalnom nivou, preko važećih granskih, do pojedinačnih kolektivnih ugovora zaključenih na nivou kompanija.
“UPCG smatra da se pod javnim sektorom ne mogu podvesti privredni subjekti, nezavisno od toga što su u vlasništvu - stopostotnom ili većinskom - države ili lokalne samouprave”, navodi se u saopštenju.
Predstavnici UPCG su na sastanku istakli da sva privredna društava, bez obzira na to da li su u privatnom ili u vlasništvu države, odnosno lokalne samouprava, posluju u realnom sektoru (samostalno, na osnovu obavljanja djelatnosti ostvaruju prihode za finansiranje svih troškova poslovanja), u skladu sa propisima koji važe za sve ostale privredne subjekte.
Kao primjer propisa, posebno su apostrofirali Zakon o privrednim društvima i opšte propise o radu.
UPCG, kao jedan od posebno problematičnih, neopravdanih i nepravičnih odredbi u Prijedlogu zakona, izdvaja član 10 stav 2 u kojem stoji da su privredna društva koja su u prethodnoj godini ostvarila gubitak u poslovanju dužna da smanje zarade na iznos minimalne zarade (193 eura), do postizanja pozitivnih rezultata koji će biti potvrđeni od strane nezavisnog revizora.
“UPCG i privredni subjekti – učesnici sastanka se pitaju - kako je moguće da je predlagač zakona predložio da se u slučaju gubitka u poslovanju sve zarade smanje na iznos minimalne u Crnoj Gori, kada znamo da je institut „minimalna zarada“ zaštitna kategorija za zaposlene sa najnižim primanjima i stepenom obrazovanja, a utvrđena je po osnovu linije siromaštva u Crnoj Gori”, kaže se u saopštenju.
Učesnici sastanka se pitaju i šta će biti sa onim privrednim subjektima koji pozitivno posluju, ali im dugovanja iz prethodnog perioda ne dozvoljavaju da imaju pozitivan finansijski izveštaj.
“Ovo se odnosi i na kompanije koje, na primjer, ostvaruju pozitivne poslovne rezultate ali, zbog propisa o računovodstvu, iznos kredita u poslovnim knjigama moraju voditi u zvaničnoj valuti, te zbog naglog pada vrijednosti eura u odnosu na dolar proističu ogromne nerealizovane negativne kursne razlike”, pojasnili su iz UPCG.
Pritom, kako su kazali, u nekim situacijama, ni rukovodstvo kompanije ni zaposleni nijesu mogli uticati na podizanje kredita, jer su odluke donošene na nivou „vlasnika“.
“Da li to znači da će u tim privrednim društvima, počev od rukovodećih lica i najodgovornijih i najstručnijih radnih mjesta, pa do najprostijih poslova koji ne zahtijevaju poseban stepen odgovornosti i znanja, doći do izjednačenja zarada na 193 eura”, pitaju se u UPCG.
Prema njihovim riječima, dodatno se postavlja i pitanje – zašto taj model važi samo za zaposlene u privrednim društvima, regulatornim tijelima i agencijama, koji ostvaruju sopstvene prihode, a ne i za organe državne i lokalne uprave koji su budžetski potrošači, bez obzira na njihovu efektivnost, efikasnost i rezultate rada?
“Da li je ovakvim rješenjima predlagač imao u vidu da će poslodavac, ukoliko se Predlog zakona usvoji, biti prinuđen da recimo jednom pilotu, ili licenciranom avio mehaničaru i tehničaru, kapetanu broda, glavnom šefu kuhinje ili zaposlenom koji ne samo što radi u posebnim uslovima rada, već je njegov rad od neprikosnovenog značaja za poslovanje i/ili snosi odgovornost za zaštitu i zdravlje zaposlenih i korisnika usluga tih privrednih društava, isplati zaradu u iznosu od 193 eura”, pitaju se učesnici sastanka.
Na sastanku je ocijenjeno da Prijedlog zakona obiluje nizom pravnih nonsesa, i da se nameće pitanje - kako se može propisati obaveza usklađivanja propisa nižih nivoa do 31. decembra 2015. godine, kada zakon još nije usvojen na Skupštini, i samim tim ni objavljen u Službenom listu Crne Gore.
“Nekome je očito „promaklo“ da se obaveza usklađivanja mora vezivati za rokove od datuma stupanja na snagu propisa, a za uobičajeno je šest mjeseci od dana stupanja na snagu zakona”, zaključuje se u saopštenju UPCG.
Коментари0
Остави коментар