Zdravlje

Klix.ba [ R.B. ]

10. 01. 2022. 11:19   >>  11:21

GENETSKA OSNOVA

Volite kafu i tamnu čokoladu? Evo šta naučnici kažu o tome

Ako volite crnu kafu, onda vjerovatno volite i tamnu čokoladu, a novo istraživanje identifikuje genetsku osnovu za to. Prema mišljenju naučnice Merilin Kornelis, profesorice preventivne medicine na medicinskom fakultetu Feinberg na Northwestern University, ovo genetsko obilježje može vam pomoć u održavanju dobrog zdravlju, piše CNN.

"Kažem ljudima da je moja zanimacija istraživanje kafe", rekla je Kornelis.

Studije su pokazale da umjerene količine crne kafe - između 3 i 5 šoljica dnevno - smanjuju rizik od određenih bolesti, uključujući Parkinsonovu bolest, bolesti srca, dijabetes tipa 2 i nekoliko vrsta raka.

Međutim, te prednosti će vjerovatno biti izraženije ako kafa ne sadrži mlijeko, šećere i druge arome koje obično dodajemo.

"Znamo da postoji sve više dokaza koji sugerišu da konzumacija kafe ima blagotvoran uticaj na zdravlje. Međutim, čitajući između redova, svako ko savjetuje nekoga da konzumira kafu obično bi mu savjetovao da konzumira crnu kafu zbog razlike između konzumiranja crne kafe i kafe s mlijekom i šećera", rekao je.

Dodaje da je crna kafa prirodna bez kalorija. Dok kafa s mlijekom i šećerom može dodati stotine kalorija vašoj kafi, a zdravstvene prednosti mogu biti sasvim različite.

Gen za kafu

U prethodnim istraživanjima, Kornelis i njen tim otkrili su da genetska varijanta može doprinijeti tome zašto neki ljudi uživaju u brojnim šoljicama kafe dnevno, dok drugi ne.

U novoj studiji objavljenoj u Nature Scientific Reports, Kornelis je preciznije analizirala vrste onih koji piju kafu, odvajajući ljubitelje crne kafe od ljubitelja kafe s mlijekom i šećerom.

"Otkrili smo da ljudi koji piju kafu, a imaju genetsku varijantu koja odražava brži metabolizam kofeina preferiraju gorku, crnu kafu. Takođe, smo pronašli istu genetsku varijantu kod ljudi koji više vole običan čaj od gorke tamne čokolade u odnosu na blažu mliječnu čokoladu", rekla je Kornelis.

Ona i njen tim ne misle da preferencija ima ikakve veze s ukusom obične crne kafe ili čaja.

Umjesto toga, rekla je, ljudi s ovim genom preferiraju crnu kafu i čaj jer gorak ukus povezuju s povećanjem mentalne budnosti zbog kofeina.

"Naše tumačenje je da ti ljudi izjednačavaju prirodnu gorčinu kofeina s psihostimulacijskim učinkom. Nauče povezivati gorčinu s kofeinom i učinkom koji osjećaju. To je naučeno", dodaje.

Nastavlja kako isto vrijedi i za preferenciju tamne nad mliječnom čokoladom.

"Kad pomisle na kofein, pomisle na gorak ukus, pa uživaju i u tamnoj čokoladi. Moguće je da su ti ljudi samo vrlo podložni učinku kofeina, a takođe imaju to naučeno ponašanje povezano s drugom gorkom hranom", ističe.

Tamna čokolada je takođe puna kalorija, pa je smanjenje potrošnje dobro za struk. Ipak, studije pokazuju da čak i mali zalogaj tamne čokolade dnevno može doprinijeti zdravlju srca i smanjiti rizik od dijabetesa.

To je vjerovatno zato što kakao sadrži puno flavanola - epikatehina i katehina - antioksidativnih spojeva za koje se zna da poboljšavaju protok krvi.

"Buduće studije će pokušati da se pozabave genetskim preferencijama za drugu gorku hranu, koja je generalno povezana sa više zdravstvenih koristi.To bi moglo pokazati da su pojedinci koji su genetski predisponirani da konzumiraju više kafe takođe uključeni u druga potencijalno zdrava ponašanja", rekla je ona.