B.Č.J. [ N1 ]

14. 03. 2024. 21:50 >> 21:50
Čitaj mi:

u brazilu

Istraživači otkrili fosil nepoznate vrste slatkovodne kornjače

Međunarodni tim naučnika identifikovao je fosilizovane ostatke jedne od najvećih poznatih slatkovodnih kornjača na svijetu, ranije nepoznate izumrle vrste iz perioda kasnog pleistocena.

Grupa naučnika, predvođena Gabrijelom Fereirom sa njemačkog Univerziteta u Tibingenu, identifikovala je primjerak pronađen u Brazilu star između 40.000 i 9.000 godina.

Oni su je opisali kao novootkrivenu vrstu u radu objavljenom u naučnom časopisu „Biology Letters“ koji izdaje Britansko kraljevsko društvo.

Oklop fosilizovanog Peltocephalus maturina, koji je dobio ime po džinovskoj morskoj kornjači koja se pojavljuje u bestseler knjigama Stivena Kinga, dugačak je oko 1,8 metara. To je jedna od najvećih poznatih slatkovodnih kornjača na svijetu.

Azijska kornjača mekog oklopa, koja dostiže maksimalnu dužinu od 140 centimetara, i oko 110 centimetara duga južnoamerička rječna kornjača su među najvećim slatkovodnim kornjačama koje žive danas.

„Iz prošlosti znamo za samo nekoliko kornjača koje su živjele u slatkim vodama, a oklop im je bio duži od 150 centimetara“, rekao je Fereira i dodao da su donedavno tako velike životinje bile poznate prvenstveno iz miocena, perioda od prije 23 do pet miliona godina.

Istraživači su rekli da su donju vilicu kornjače pronašli rudari u rudniku zlata u brazilskom Porto Velji. Urađene analize pokazuju da je dužina oklopa pronađenog primjerka bila oko 180 centimetara.

„Otkriće nas je iznenadilo jer slatkovodne kornjače, za razliku od njihovih kopnenih i morskih rođaka, rijetko su tako ogromne, a najmlađi džinovski fosili koji su nam do sada poznati potiču iz miocenskih naslaga“, rekao je Fereira.

To je najnovije poznato fosilno otkriće džinovskih slatkovodnih kornjača i ukazuje na to da su one koegzistirale sa prvim ljudskim stanovnicima Amazonije, rekli su naučnici.

„Ljudi su se naselili u regionu Amazona prije oko 12.600 godina. Takođe znamo da su velike kornjače bile važan dio ishrane hominina još od paleolita“, rekao je Fereira.

On je dodao da je još uvijek nejasno da li su hominini jeli i slatkovodne kornjače, koje je mnogo teže uhvatiti zbog njihove agilnosti, i da li su primjerci Peltocephalus maturina, zajedno sa južnoameričkom megafaunom, zapravo postali žrtva ljudske ekspanzije.