Ekologija

[ Danijel Garić, TVCG ]

16. 12. 2021. 06:51 >> 07:21

NOVA STUDIJA

Pronađeni mikrobi koji razgrađuju plastiku

Mikrobi širom svijeta na kopnu i u dubokim okeanima evoluiraju da jedu plastiku, otkriva nam nova studija, objavljena u časopisu “Microbial Ecology”, nakon otkrića 30 hiljada enzima koji mogu razgraditi preko 10 različitih vrsta plastike. Studija velikih razmjera skenirala je preko 200 miliona gena pronađenih u DNK uzorcima da bi došla do ovakvih nalaza.

Istraživanje je pokazalo da svaki četvrti analizirani organizam može da razgradi plastiku, kao i da je jasna korelacija između broja enzima koji razgrađuju plastiku pronađenih na različitim lokacijama i količine plastičnog otpada u istom području, odnosno da je broj pronađenih enzima koji razgrađuju plastiku u korelaciji sa nivoom zagađenosti područja.

Nalazi bi mogli biti iskorak potreban za razvoj alternativnih načina postupanja sa plastičnim otpadom. Plastika se biološki ne razgrađuje, što doprinosi svjetskom problemu zagađenja. Ipak, iako brojne studije potvrđuju postojanje mikroba koji imaju kapacitet da razgrađuju plastiku, ova grana nauke još uvijek nije dovoljno razvijena.

Aleksej Železnjak, profesor na Tehnološkom univerzitetu Čalmers u Švedskoj i jedan od autora studije, objasnio je da korelacija između plastičnog otpada i prisustva biorazgradljivih enzima dokazuje da se priroda razvija na osnovu ljudskih aktivnosti.

„Pronašli smo nekoliko dokaza koji potvrđuju da globalni mikrobiomski potencijal razgradnje plastike snažno korelira sa mjerenjima zagađenja plastikom u životnoj sredini, što je značajna demonstracija kako životna sredina reaguje na pritiske koje na nju vršimo“, rekao je Železnjak.

Istraživači kažu da su započeli studiju sastavljanjem skupa podataka od 95 mikroba za koje je već poznato da razgrađuju plastiku. Zatim su pogledali druge mikrobe kako bi pronašli one sa karakteristikama sličnim ovim 95 i na kraju pronašli 12 hiljada novih enzima u okeanima i 18 hiljada na kopnu koji razgrađuju plastiku. Uzorci tla prikupljeni su iz preko 38 zemalja, dok su uzorci vode prikupljeni sa 67 lokacija.

Istraživači sada najavljuju da će sprovoditi dalje testove za proučavanje svojstava enzima.

„Sljedeći korak bi bio testiranje kandidata za enzime koji najviše obećavaju u laboratoriji, kako bi se pomno istražila njihova svojstva i stepen degradacije plastike koju mogu postići“, zaključio