SAVJET
RADIO I TELEVIZIJE CRNE GORE
Ombudsman RTCG

Podgorica, 31. 10. 2021.

SAVJETU RADIO I TELEVIZIJE CRNE GORE

Predmet: Zapisnik i migljenje ombudsmana, na prigovore od 5. 10. 2021. 1

14. 10. 2021. koje su dostavili Media Centar i Institut za medije.

Povod za dostavljanje prigovora je prilog o godi$njici bombardovanja
Dubrovnika, emitovanom u Dnevniku 2 od 5. 10. 2021. godine.

Podnosioci prijave su naveli:

lzjava gradanina u anketi predstavlja podsticanje govora mrinje a autorka priloga
odlukom da uvrsti spornu izjavu, po nasem misljenju, izaziva sumnju o ideolodkom i/ili
politickom uticaju na njen rad upravo zbog podsticanja mrinje. Spornim prilogom
prekréeni su Zakon o medijima i Zakon o elektronskim medijima koji propisuju:
"Zabranjeno je objavljivanje informacija u medijima kojima se izrazavaju ideje, tvrdnje i
misljenja koja izazivaju, Sire, podsticu ili pravdaju diskriminaciju, mrznju ili nasilje protiv
lica ili grupe lica zbog njihovog li€nog svojstva, polititkog, vjerskog i drugog uvjerenja,
ksenofobiju, rasnu mrZnju, antisemitizam ili ostale oblike mrinje zasnovane na
netoleranciji, ukljuujuéi i netoleranciju izrazenu u formi nacionalizma, diskriminacije i
neprijateljstva protiv manjinskog naroda i drugih manjinskih nacionalnih zajednica."
RTCG u svom radu dodatnu paznju treba da posveti najtezim povredama profesionalnih
standarda a dodatno mora povesti rauna u obradi tema kao §to je napad na Republiku
Hrvatsku i Dubrovnik, u kojem je tadasnja uredivacka politika i struktura bila saucesnik
poltickoj eliti.

U emisiji Dnevnik 2 od 1. oktobra objavljen je izvjestaj o godisnjici napada na Dubrovnik
1991. godine od strane nekadadnje JNA. U prilogu je, u okviru ankete sa gradanima,



prenijet stav jedng gradanina koji je na pitanje povodom napada na Dubrovnik izjavio:
"Trebali su ga sravniti sa zemljom". Preno3enjem ove izjave u spornom prilogu je
prekrden profesionalni standard koji se odnosi na objektivnost: “Pri izvjeStavanju treba
izbjegavati sve $to izaziva razumnu sumnju u objektivnost novinara ili nacionalnog
javnog emitera i $to bi moglo stvoriti predstavu da su oni izloZeni pritisku ideoloske,
politicke, finansijske, socijalne, vjerske ili kulturne prirode.”

%k % %k %

Instiut za medije Crne Gore ulaze prigovor na prilog emitovan u informativnoj emisji
“Dnevnik 2” TVCG, od 1. oktobra 2021. godine, koji je posveéen sjecanju na granatiranje
Dubrovnika 1991. godine.

Prilogom je, po naem sudu, prekrieno vise profesionalnih standarda RTVCG, Sto je
posebno problemati&no pri izvjestavanju o osjetljivim temama. Smatramo novinarskim |
uredni¢kim propustom da se bez kontekstualizacije u prilogu pusti izjava jednog od
anketiranih, a koja glasi: “Trebali su ga sravniti sa zemljom”. Ta izjava predstavlja poziv
na nasilje | govor mrinje | autorka priloga | uredni$tvo su propustili da to u istom prilogu,
prilogu nakon ili posebnoj emisiji, stave u kriti€ki kontekst | jasno se ograde od takvog
stava.

Odlukom da se bez dodatnog uredni¢kog, novinarskog napora pojasni da je ovakav stav
u manjini | da je on problemati¢an | sporan, autorka priloga | odgovorni urednici su, po
natem sudu, prekrsili princpe tagnosti, objektivnosti, kredibilnosti, pravednosti |
uravnoteZenosti izvje$tavanja, §to je moglo da izazove zabunu | ¢udenje gledalaca u vezi
sa odnosom TV CG prema spornoj ulozi tadadnje Crne Gore u napadu na
Dubrovnik.Emitovanje sporne izjave bez urednicke ograde, pojasnjenja, osude i bez
kontekstualizacije, je tolerisanje poziva na nasilje | govora mrznje.

Od intersa javnosti je da se zna da li je to stav TVCG ili je jasna ograda od spornih
stavova. Bez jasne | nedvosmislene ograde | kriticke kontestualizacije zamagljuje se
odnos TVCG prema napadu na Dubrovnik 1991. godine.

Nagelo taénosti je prekrdeno, jer je sporna izjava na na¢in kako je emitovana,
prezentovana kao ¢injenica s kojom su autorka | urednidtvo saglasni. 1z ankete | Citavog
priloga proiziazi da je sporni stav manjinski, $to je trebalo prije emitovanja sporne izjave
I naglasiti.

Prekrieno je i nadelo objektivnosti, jer autorka | urednik nijesu uloZili nikakav napor da
gledaocima/teljkama objasne da je takav stav neprihvatljiv, problemati¢an, | da je za



osudu. Tako se neéto moralo uéiniti u okviru istog priloga, novog koji bi i3ao odmah
poslije njega | ili posebne emisije na tu temu.

Sve to je narusilo dobru namjeru autorke o sje¢anju na sramnu ulogu nekadasnje Crne
Gore | ugrozilo kredibilitet priloga. Novinari | urednici su, prema profesinalnim
standardima RTVCG, odgovorni ne samo za ono $to objave, ve¢ | za ono to precute, a od
interesa je za javnost.

Prilog ne uklju€uje ¢injenicu da jeste rije¢ o govoru mrinje | osudu istog, Sto gledaoca
moze da navede na pogre$an zakljucak, ¢ime je naruSen princip pravednosti, kao |
princip uravnoteZenosti u izvjestavanju koji poziva na “razumno procjenjivanje tezine
stavova | misljenja”.

Trazimo od vas da se izjasnite da li su prekrieni profesionalni standardi RTCG i koje ce
mjere uredni$tvo preduzeti da se sli¢ne gre3ke ne ponove ?

IMCG Zeli profesionalan javni servis, u interesu svih gradana Crne Gore | ovaj prigovor je
na$ doprinos tom cilju.

Urednistvo je odgovorilo:

U emisiji Dnevnik 2 od 1. januara bavili smo se godidnjicom napada na Dubrovnik 1991.
godine od nekadanje JNA. Tim povodom ekipa je boravila u Dubrovniku i snimala
sagovornike koji su bili sudionici dogadaja koji su se desili prije 30 godina, sagovornike u
Crnoj Gori koji su takode bili svjedoci tog doba, a anketa je obuhvatila i Herceg Novi.

Prilog je trajao vi$e od &etiri minuta, $to je neuobi¢ajeno dugo za dnevnik, ali je
procijenjeno da tema to zasluzuje. Dio pri¢e uraden u Dubrovniku, sto je jasno pokazao
prilog, ukazao je na ono 3to je i bio cilj — da poslije 30 godina i oni koji su bili napadnuti,
nijesu zaboravili ali jesu oprostili, te da treba da se nastavi dalje u duhu dobrosusjedskih
odnosa. Oni koji smatraju da je to najve¢a sramota Crne Gore postoje i u nasoj drzavi,
$to se takode moglo vidjeti u izvjestaju.

No, svi smo svjedoci da i danas postoje oni koji se jo3 nijesu suodili sa mrac¢nom
prolod¢u i pogre$nim potezima. To je potvrdila i anketa snimljena u Herceg Novom, gdje
je bilo tesko naci one koji misle da je napad na Dubrovnik bio zlo¢in. Od mnostva
negativnih komentara, emitovali smo samo jedan, upravo kako bi skrenuli paznju
javnosti da i danas postoje oni koji ne osuduju taj dogadaj.



U tom smislu, smatramo da novinari to ne treba da kriju, jer to nije nafin suocavanja i
ukazivanja na pogreséne odluke u proslosti i sadasnjosti. Uostalom, praksa Evropskog
suda za ljudska prava kaZze da novinar ne moze odgovarati za “prenosenje” jezika mrinje.
Naprotiv, da je javni interes da se takvi stavovi ne sakrivaju...

U prilog tome govori i presuda Evropskog suda za ljudska prava “Jersild protiv Danske”,
na kojoj se i gradi praksa tog suda, a koju vam u nastavku dostavljamo.

Jersild protiv Danske, predstavka br. 15890/89, presuda od 23. septembra 1994. godine:
pravo novinara da izvjeste o govoru mrinje

Slugaj se ticao novinara koji je napravio dokumentarni film, koji je izmedu ostalog
sadrzao i insert iz televizijskog programa u kojem je intervjuisao tri pripadnika jedne
rasisti¢ke grupe. Njih trojica iznijeli su uvredljive i pogrdne komentare na raCun
imigranata i etni¢kih grupa, a novinar je osudenza pomaganje u irenju rasisti¢kih
stavova. On se Zalio Sudu tvrdeéi da je osuda prekrsila njegovo pravo na slobodu
izraZavanja.

Pravedi razliku izmedu trojice mladica koju su iznijeli rasisti¢ke primjedbe i novinara, koji
je otome izilijes)tio, Evropski sud za ljudska prava konstatovao je da je osuda prekrsila
njegovo pravo na slobodu izrazavanja. Sud je dalje zaklju€io da je novinar imao za cilj da
razotkrije rasizam i analizira i objasni rasisti¢ke stavove, §to predstavlja pitanje od
velikog javnog interesa o kojem javnost ima pravo da bude obavijedtena. Sud je takode
uzeo u obzir &injenicu da, u cjelini, film nije imao za cilj propagiranje rasistickih pogleda i
ideja, kao i to da je emisija emitovana u kasnijim veéernjim satima ida je bila namjenjena
starijoj publici.

ZAKLJUCAK OMBUDSMANA

Odgovor urednistva u kojem se navodi presuda Evropskog suda za ljudska
prava pravo na slobodu izrazavanja bi mozda moglo da se primijeni u
dokumentarnim emisijama. Medutim, u ovom sludaju rije¢ je o nosecoj
informativnoj emisiji RTCG, te je stoga veoma vazno za javnost kakvu
poruku $aljemo. Godisnjica napada na Dubrovnik je jo$ uvijek osjetljiva
tema. Podrazumijeva se da i dalje, nazalost, postoje oni koji podrzavaju
nekada$nje granatiranje Dubrovnika, te stoga smatram da nije bilo

neophodno objavljivati stav “druge strane”, §to je uinjeno u konkretnom



slu¢aju, posebno ako ne postoji jasno distanciranje od tog stava - “Razummno
procjenjivanje tezine odredenih stavova i misljenja, njihov znacaj ili
potencijalni znacaj” (Pravilnik o programskim principima I profesionalnim
standardima RTCG, ¢lan 12).

Predlog Savjetu

Da se prigovor uvazi.

Ombudsman RTCG

Danijela Popovic¢



