SAVJET RTCG
Ombudsman RTCG
Podgorica 11.09.2025. godine
PREDMET: Zapisnik i mišljenje Ombudsmana na prigovor od 20.08.2025. godine koji je podnijela čitateljka Portala Danojla Raičević
Povod za dostavljanje prigovora je tekst objavljen na portalu RTCG od 26.07.2025. godine novinara Tufika Softića.
OPIS PRIMJEDBE 
 Dana 26.07.2025. godine na portalu RTCG objavljen je članak beranskog novinara Tufika Softića, koji je, blago rečeno, već viđen. Naime, veliki dio istog članka prethodno je objavljen u nedjeljniku Monitor dana 16.04.2010. Kao čitateljka i građanka osjećam se prevarenom, a razlog tome je, po mom mišljenju, nemarnost i neodgovornost urednika portala RTCG.
Tufik Softić nije zaposlen u RTCG, već je angažovan kao saradnik po Ugovoru o djelu. Istovremeno, Softić obavlja funkciju direktora Radio Berana i javnog funkcionera opštinskog nivoa. Od 2023. godine on je urednik Radio Berana, saradnik Monitora i dopisnik iz Berana za RTCG.
Upravo zbog toga, smatram neprimjerenim što Softić sredstvima građana Berana i Crne Gore reciklira sopstvene starije tekstove, a istovremeno prima honorar i od RTCG. Nije jasno kada vijest objavljuje na Radio Beranu, a kada na portalu RTCG, niti ko se gdje citira.
Pozdravljam svaki tekst koji obrađuje neuspjele privatizacije, ali smatram da informacije stare deset godina nemaju aktuelnu vrijednost i ova činjenica, da je stari tekst, zaslužuje TRANSPARENTNOST. 
Po sadašnjoj praksi, svaki izvršni direktor lokalnog radija mogao bi biti angažovan kao novinar-dopisnik RTCG, što dovodi u pitanje kriterijum izbora saradnika. Ova primjedba, stoga, ima i formalni i suštinski karakter, jer se odnosi na način izbora i plaćanja saradnika koji koriste sredstva građana Crne Gore, ali ne doprinose novinarstvu kroz istraživanje i objavljivanje novih informacija, već recikliraju stare tekstove.
 Stoga Vas molim da mi odgovorite na sljedeća pitanja:
1. Da li su ovakvi postupci u skladu sa novinarskim i etičkim standardima RTCG?
2. Kakve preporuke imate za uključene aktere?
3. Da li smatrate da je potrebna promjena u uređivačkoj praksi, i ako jeste – kakva tačno?

S poštovanjem,Danojla Dacka Raičević

ODGOVOR UREDNIŠTVA
Poštovana gospođo Raičević,
Hvala Vam što ste izdvojili vrijeme das a nama podijelite mišljenje i ukažete na važnu temu. Kao uredništvo portala RTCG, uvažavamo svaku primjedbu naših čitalaca jer vjerujemo da Javnom servisu povjerenje građana daje puni smisao.
Želim da ukažem na nekoliko činjenica koje se odnose na angažman i rad kolege Tufika Softića:

1. Autorsko pravo i istraživačko novinarstvo
Gospodin Softić je autor niza tekstova koji se bave specifičnim i osjetljivim temama, naročito u vezi s tranzicijom i neuspjelim privatizacijama. Kao autor, on ima puno pravo da koristi rezultate svojih ranijih istraživanja i da ih, kada su i danas od javnog značaja, predstavi novoj publici ili dopuni novim kontekstom. To se u novinarstvu smatra legitimnom i često potrebnom praksom, posebno kada se radi o temama koje imaju trajnu društvenu relevantnost.

2. Razlika između plagijata i kontinuiteta autorskog rada
Objavljivanje sopstvenog ranijeg rada nije plagijat, jer se ne prisvajaju tuđa djela, već autor nastavlja da obrađuje vlastite nalaze. Dakle, ukoliko nema prisvajanja tuđeg djela, već se radi o korištenju sopstvenih nalaza i postignuća, nije riječ o plagijatu. 
Često se u javnim servisima i ozbiljnim medijima radi na "podsjećanjima" ili "retrospektivama", upravo iz razloga što određene pojave i problemi ostaju aktuelni i godinama kasnije.

3. Prenošenje sadržaja na medij Radio Berane
Kada Radio Berane prenese tekst koji je prethodno objavljen na RTCG portalu, uz jasno naznačen izvor (RTCG u ovom slučaju) to je potpuno u skladu s praksama i pravilima citiranja. Time se ne krše ni etički ni profesionalni standardi, već se obezbjeđuje šira dostupnost sadržaja u javnom interesu.

4. Odgovornost uredništva
Naš zadatak jeste da obezbijedimo da svaki tekst bude kontekstualizovan i da čitaoci budu jasno informisani o prirodi objavljenog sadržaja. Ukoliko je u pojedinim slučajevima izostala napomena da je riječ o ranijem istraživanju, Vaš dopis shvatamo kao prostor za unapređenje i potrudićemo se da u budućnosti takve oznake budu vidljivije.

Uvažena g-đo Raičević,
Gospodin Softić je iskazao uznemirenost zbog nekih Vaših ranijih poruka upućenih njemu lično, a i nekih Vaših postupaka. Mi smo zaista uvjereni da gospodin Softić svojim radom doprinosi javnom interesu, jer kontinuirano podsjeća na teme koje su obilježile tranziciju našeg društva, od kojih mnoge i danas imaju značaj za građane. Vašu primjedbu doživljavamo kao dobronamjerno upozorenje da dodatno pojačamo transparentnost, i u tom pravcu ćemo nastaviti da unapređujemo naš urednički rad.

Hvala Vam još jednom na obraćanju i interesovanju za kvalitet sadržaja Javnog servisa.

Srdačno,
Marko Vešović
Urednik portala RTCG
MIŠLJENJE OMBUDSMANA
Nakon pristiglog prigovora na objavljeni tekst novinara Tufika Softića od 26.07.2025. godine,  dokumentovanog prikaza teksta od 16.04.2010 objavljenom u nedjeljniku Monitor, odgovora uredništva Portala, ombudsman:
[bookmark: _GoBack]potvrđuje da objavljivanje sopstvenih ranijih tekstova od strane autora nije samo legitimno, već i poželjno kada teme imaju trajnu društvenu važnost,poput slučajeva propalih privatizacija.

Međutim, ombudsman je saglasan  sa podnositeljkom prigovora da bi u slučaju ponovne objave ranijeg autorskog rada bilo nužno jasno označiti da se radi o adaptiranom ili arhivskom tekstu. Kako je I urednik portala, g. Vešović u odgovorima na pitanja iz prigovora takodje prihvatio sugestiju (prigovor) zaključak je da su tri strane saglasne da je neophodno jednom objavljeni autorski tekst u novoj objavi označiti kao arhivski tekst.
ZAKLJUČAK I PREPORUKE
1. Prihvata se prigovor u dijelu koji se odnosi na nedovoljnu transparentnost u označavanju arhivskih tekstova.
2. Preporučuje se uredništvu portala RTCG da u budućnosti jasno naznači kada se radi o tekstu koji je prethodno objavljen, bilo na Portalu RTCG ili u nekom drugom mediju;

Ombudsman RTCG
Ivan Ivanović
