	SAVJET RTCG
Ombudsman RTCG
Podgorica 12.05.2025. godine
PREDMET: Zapisnik i mišljenje Ombudsmana na prigovor od 22.04.2025. godine koji je uputio NVO Media centar 
Povod za dostavljanje prigovora je izvjestavanje u Dnevniku 2 od 20. Aprila 2025 u kojem je izvjestavano o pokusaju  ubistva uz hapsenje Daila Mandica.
SADRŽAJ PRIGOVORA
U emisiji Dnevnik 2 TVCG od 20. aprila 2025. emitovan je prilog sledećeg sadržaja: "Podgorička policija rasvijetlila je teško ubistvo u pokušaju izvršeno na štetu dva lica i lišili slobode tridesetpetogodišnjeg D.M. osumnjičenog za navedeno krivično djelo i za nedozvoljeno držanje oružja.  Kako prenose mediji riječ je Danilu Mandiću. Njemu je nakon saslušanja u podgoričkom Višem državnom tužilaštvu određeno zadržavanje od 72 sata." U okviru priloga TVCG nije objavila da je Danilo Mandić sinovac i dio obezbjeđena predsjednika Skupštine Crne Gore Andrije Mandića, koji je prilikom činjenja krivičnog djela koristio službeno vozilo Skupštine Crne Gore.  RTCG čiji rad građani finansiraju sa preko 20 miliona eura godišnje nije mogla da provjeri informacije u vezi sa ovim slučajem kod nadležnih organa kako su to uradili komercijalni mediji već je u prilogu data nepotpuna informacija. Neobjavljivanjem ove informacije prekršen je profesionalni standard koji je propisan Pravilnikom o profesionalnim principima i standardima RTCG a koji se odnosi na KREDIBILITET u izvještavanju: "Infomativni programi moraju tačno da prenose događaje, podatke i izjave, omogućavajući gledaocima da sami formiraju stavove. Novinari i urednici su odgovorni ne samo za ono što objave već i za ono što prećute a od interesa je za javnost." Neobjavljivanjem informacija u vezi sa bitnim činjenicama u vezi sa slučajem, da je Danilo Mandić sinovac predsjednika Skupštine Crne Gore, koji je dio njegovog obezbjeđenja, te da je prilikom činjenja krivičnog djela koristio službeni automobil, nesumnjivo je došlo do kršenja profesionalnih standarda. Nesumnjivo je od interesa za javnost da dobije sve informacije u vezi sa osobom koja je osumnjičena za teško krivično djelo. Ukoliko TVCG nije imala vrmena da dođe do svih važnih informacija tokom 20. aprila kada je emitovan prilog, mogla je da narednog dana objavi nove informacije u vezi sa ovim slučajem, ali se to nije desilo.
Takođe, prekršen je i profesionalni standard koi se odnosi na PRAVEDNOST: “ne smatra se da su bilo koja vijest ili programski sadržaj pravedni ako ne uključuju sve relevane činjenice”. Sporni prilog nije očigledno uključio relevantne činjenice što gledaoce može navesti na zaključak da se ne radi o ozbiljnom događaju čiji je vinovnik dio obezbjeđenja predsjednika Skupštine Crne Gore.
RTCG na žalost nastavlja sa praksom da skriva od javnosti informacije koje nisu po volji menadžmentu i politčkim partijama koje kontrolišu rad javnog medijskog servisa. Ovu situaciju treba posmatrati u svjetlu činjenice da je upravo Andrija Mandić, predsjednik NSD, ključna osoba koja je omogućila da se za gerenarlnog direktora nezakonito izabere Boris Raonić nakon što je ponudu da bude izabran na tu funkciju odbio novinar Nikola Marković. Ovakvim načinom izvještavanja se pokazuje da je RTCG partijski kontrolisana od strane najuticajnijih političkih grupacija.


 
ODGOVOR NA PRIGOVOR
U odnosu na prigovor Media centra od 22.aprila 2025. na sadržaj emitovan u Dnevniku 2 od 20.aprila 2025. navodimo sljedeće:
U vijesti o rasvjetljavanju teškog ubistva u pokušaju nismo dali informacije koje nam nisu bile zvanično potvrđene. Smatramo da na taj način nismo prekršili profesionalni standard koji se odnosi na kredibilitet i pravednost, što se navodi u prijavi, nego smo javnosti saopštili samo provjerene podatke. 
 Uredništvo TVCG
 DOPUNSKO POJAŠNJENJE OMBUDSMANU
Nakon dostavljenog odgovora na prigovor Media centra od 22. aprila molim za dodatno pojašnjenje.
Da li su u narednim informativnim emisijama, kada su zvanicno potvrdjene, objavljene potpune informacije o ovom slucaju? 
U prigovoru, prigovarac istice da se to nije desilo... 
DOPUNSKO IZJASNJENJE UREDNIŠTVA
U Dnevniku2 od 23.aprila emitovan je prilog o tom slucaju. Struktura priloga bila je - reakcija partija opozicije, advokat odbrane, saopštenje Uprave policije. Cijenimo da je na taj način javnost bila sveobuhvatno obaviještena. 
MISLJENJE OMBUDSMANA
[bookmark: _GoBack]Na osnovu prigovora, izjašnjenja uredništva i pregleda emisija Dnevnik 2 od 20. do 23. aprila 2025. godine, Ombudsman iznosi sljedeće:

Ombudsman prihvata objašnjenje uredništva da 20. aprila nijesu objavili nepotvrđene informacije i da time nije prekršen standard kredibiliteta.
Međutim, utvrđeno je da 21. aprila 2025. u Dnevniku 1 nije bilo nastavka izvještavanja, iako su tada već postojale potvrđene informacije. Time je došlo do povrede standarda pravednosti, jer se smatra da informativni sadržaj nije sveobuhvatan ukoliko ne uključuje sve relevantne činjenice.
Tema je obrađena 22. i 23. aprila, čime je ispunjena obaveza prema javnosti, ali je zabilježen urednički propust u emisiji od 21. aprila.

ZAKLJUČAK
Djelimično se prihvata prigovor Media centra.
Urednik Dnevnika 1 od 21. aprila 2025. godine, napravio je propust jer nije objavio potvrđene informacije u vezi sa slučajem Danila Mandića, čime je prekršen član 7 Pravilnika RTCG o pravednosti.

Ombudsman RTCG
Ivan Ivanovic

