SAVJET RTCG
Ombudsman RTCG
Podgorica 24.04.2025. godine
PREDMET: Zapisnik i mišljenje Ombudsmana na prigovor od 24.03.2025. godine koji je uputio NVO Media centar 
Povod za dostavljanje prigovora je tekst objavljen 13. marta na Portalu RTCG “Raonić: RTCG ide pravim smjerom, reforme daju rezultate”.
OPIS PRIMJEDBE 
U sadržaju objavljenom 13. marta na Portalu RTCG u okviru rubrike Društvo: "Raonić: RTCG ide pravim smjerom, reforme daju rezultate" (https://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/680045/raonic-rtcg-ide-pravim-smjerom-reforme-daju-rezultate. html ). U objavi Raoniča na facebook sranici, a što integralno prenosi Portal RTCG, saopšteno je "Donesena je odluka na prvu u nizu žalbi koju sam podnio ombudsmanu Vijesti na tekstove “ASK: Raonićeva trgovina 'tojote' nije posebno prijavljena” i “Raonić se ‘častio’ novom ‘tojotom’”, jer mi prema standardima profesije nije omogućeno da iznesem svoju stranu priče prije objave, i nakon što je uredništvo odbilo da objavi moje reagovanje. Ombudsman je razmatrao žalbu i jasno konstatovao da mi je uskraćeno pravo na odgovor. Preporučeno je da uredništvo Vijesti u budućnosti više vodi računa o ovom osnovnom principu profesionalnog novinarstva." U objavi koju prenosi Portal kao neupitnu istinu nije saopštena tačna i potpuna informacija. Naime, Raonić saopštava da je u vezi sa dva teksta: “ASK: Raonićeva trgovina 'tojote' nije posebno prijavljena” i “Raonić se ‘častio’ novom ‘tojotom’” donešena odluka kojom je jasno konstatovao da mu je uskraćeno pravo na odgovor. Puna istina u vezi sa ovim postupcima je da je Raonićev prigovor u vezi sa jednim od dva teksta djelimično prihvaćen a jedan odbijen. To se jednostavno može utvrditi na osnovu tekstova ombudmana "Vijesti" od 12 i 13 marta:https://www.vijesti.me/ombudsman/749362/djelimicno-usvojena-zalba-borisa-raonica ; https://www.vijesti.me/ombudsman/749608/odbijena-zalba-borisa-raonica-kao-neosnovana ; Ovakvim prenošenjem nepotpune informacije prekršen je profesionalni princip koji se odnosi na PRAVEDNOST: "Ne smatra se da su bilo koja vijest ili programski sadržaj pravedni ako: a ) ne uključuju sve relevantne činjenice;". Takođe, objavljenim sadržajem je prekršen profesionalni standard koji se odnosi na KREDIBLITET: "Informativni programi moraju tačno da prenose događaje, podatke i izjave, omogućavajući gledaocima i slušaocima da sami formiraju stavove. Novinari i urednici su odgovorni ne samo za ono što objave već i za ono što prećute a od interesa je za javnost." Portal RTCG prenosi kao jedinu i potpunu istinu u vezi sa dva podnijeta prigovora Raonića da je konstatovano kršenje profesionalnih standarda ali izbjegava da prenese kontekst, pozadinu slučaja i punu informaciju zašto je djelimično prihvaćen jedan a u cjelosti odbijen drugi prigovor raonića. Ovako Portal RTCG je poslužio kao megafon Raonića bez želje da čitaocima omogući da sami donose sud na osnovu punih informacija. Ukoliko se ovakav način rada Portala dopusti, onda se može očekivati da se Raonić služi Portalom kao svojim privatnim facebook nalogom na kojem može plasirati neistinite i nepotpune informacije u svrhu samoreklamiranja. 
ODGOVOR UREDNIŠTVA
Prigovor koji je dostavio Media centar je u potpunosti neosnovan, zasnovan na potpuno pogrešnim konstatacijama i nije povrijeđeno nijedno načelo profesionalnog novinarstva. Podnosilac prigovora, u kontinuitetu vodi kampanju protiv Javnog medijskog servisa Crne Gore, pritom ni ne pokušava da sagleda i pohvali brojna dostignuća u posljednje 4 godine iako bi  bilo u interesu cjelokupnoj javnosti da Crna Gora ima snažan i pouzdan Javni servis, a bez sumnje reforme u RTCG daju rezultate. Ovaj prigovor je samo dio kampanje protiv RTCG jer je i podnosiocu jasno da nema elemenata za bilo kakvu odgovornost novinara i urednika. Generalni direktor RTCG ima pravo na svoj stav kada je u pitanju izvještavanje drugih medija o postupanju RTCG i njega lično, i pitamo se zbog čega bi bilo neprirodno i sporno da portal RTCG prenese njegov stav kao što dnevno prenosi stavove brojnih drugih javnih ličnosti i istaknutih zvaničnika? Pritom, ovdje posebno buni zašto se Media centar javlja da posreduje u sporu između generalnog direktora RTCG i jednog privatnog medija jer bi valjda bilo prirodno da baš taj medij ospori tačnost Raonićevih navoda. U potpunosti odbacujemo tendenciozne tvrdnje podnosioca prigovora da je portal poslužio ‘’ kao Raonićev megafon ‘’, jer je jasno da se na portalu mogu naći i tekstovi od kojih su neki kritični i prema samom aktuelnom menadžementu Javnog medijskog servisa. Posebno osporavamo legitimitet podnosioca prigovora ako se zna da on nije ombudsman privatnog medija Vijesti i da je postupanje tog medija u odnosu na Raonića stvar njihovih novinara, urednika i ombudsmana. Iz svega proizilazi da načela pravednosti i kredibiliteta nijesu povrijeđena.
MIŠLJENJE OMBUDSMANA
[bookmark: _GoBack]Nakon razmatranja svih okolnosti, Ombudsman ne nalazi da je prekršeno načelo pravednosti i kredibiliteta u predmetnom tekstu. Naime, na početku teksta direktor Raonic se osvrnuo na odluku ombudsmana Vijesti ističući da mu je uskraćeno parvo na odgovor. U daljem tekstu gospodin Raonić ističe uspjehe Javnog servisa.
Tekst jasno predstavlja stav Borisa Raonića i ne prikazuje ga kao nepobitnu činjenicu od strane redakcije. Pošto izjava nije osporena od strane privatnog medija, Ombudsman ne nalazi osnov za dodatno novinarsko istraživanje u datom slučaju.
Ombudsman upozorava uredništvo da se ubuduće uzdrže od ocjena podnosioca prigovora, te da se fokusiraju isključivo na sadržaj prigovora.
Takođe, podsjeća na Član 3 Pravilnika o načinu rada Ombudsmana RTCG, kojim se potvrđuje pravo svih zainteresovanih lica, uključujući Media centar, da podnose prigovore na programski sadržaj RTCG.
ZAKLJUČAK I PREPORUKE
Prigovor Media centra se odbacuje.
Preporučuje se uredništvu da u budućim odgovorima na prigovore izbjegava ocjene o podnosiocima prigovora.

Ombudsman RTCG
Ivan Ivanović

