Zanimljivosti

Б.Б. [ RTS ]

27. 12. 2022. 07:39   >>  07:38 1

ISTRAŽIVANjE SVEMIRSKE STIJENE

Meteorit na Zemlju donio i dva nepoznata minerala

U Africi se srušio meteorit težak 15 tona. U njemu su pronađena dva nova minerala koji nikada nisu viđeni na Zemlji.

Minerali potiču iz komada meteorita od 70 grama koji je otkriven u Somaliji 2020. godine i deveti je po veličini meteorit ikada pronađen, navodi se u saopštenju Univerziteta Alberta.

Kris Herd, kustos univerzitetske kolekcije meteorita, dobio je uzorke svemirske stijene na nalizu, kako bi mogao da ih klasifikuje.

Dok je ispitivao uzorke primijetio je da neki djelovi nisu mogli da se identifikuju mikroskopom. Zatim je zatražio savjet od Endrua Lokoka, šefa univerzitetske laboratorije za elektronske mikrosonde, koji ima iskustva u analizi novih minerala.

Prvog dana kada je uradio neke analize, rekao je - imate najmanje dva nova minerala unutra. To je bilo fantastično! Uglavnom je potrebno mnogo više posla oko toga da se sa sigurnošću kaže da imamo novi mineral", rekao je profesor Herd, sa univerzitetskog odjeljenja za nauke o Zemlji i atmosferi.

Ime jednog minerala - elalit - potiče od samog svemirskog objekta, koji se naziva meteorit "El Ali" pošto je pronađen u blizini grada El Ali u centralnoj Somaliji. Herd je drugi mineral nazvao elkinstantonit po Lindi Elkins-Tanton, potpredsjednici Interplanetarne inicijative Univerziteta Arizona.

Ona je takođe redovni profesor u Školi za istraživanje Zemlje i svemira tog univerziteta i glavni istraživač Nasine predstojeće "Psihe" misije.

"Lindi je mnogo radila na tome da otkrije kako se formiraju jezgra planeta, kako se formiraju jezgra od gvožđa nikla, a najbliži analog koji imamo su gvozdeni meteoriti. Imalo je smisla nazvati mineral po njoj i tako prepoznati njen doprinos nauci", rekao je Herd.

Odobrenje Međunarodnog mineraloškog udruženja za dva nova minerala u novembru ove godine "ukazuje da je posao težak", rekao je Oliver Čauner, profesor istraživanja na Odjeljenju za geonauke na Univerzitetu Nevada u Las Vegasu.

"Kad god pronađete novi mineral, to znači da su stvarni geološki uslovi, hemija stijene, bili drugačiji od onoga što je ranije pronađeno. To je ono što ovaj posao čini uzbudljivim - u ovom konkretnom meteoritu imate dva zvanično opisana minerala koji su novi u nauci", objašnjava Herd.

Lokokova brza identifikacija bila je moguća, jer su slični minerali bili sintetički stvoreni ranije, i on je bio u stanju da uporedi sastav novootkrivenih minerala sa njihovim "parnjacima" koje je napravio čovjek, prema saopštenju Univerziteta Alberta.

Oba nova minerala su fosfati gvožđa, rekao je Čauner. Fosfat je so ili estar fosforne kiseline.

"Dva nova fosfata nam govore o procesima oksidacije koji su se desili u materijalu meteorita. Ostaje da se vidi da li je do oksidacije došlo u svemiru ili na Zemlji, nakon pada, ali koliko ja znam, mnogi od ovih meteoritnih fosfata su nastali u svemiru. U oba slučaja, voda je vjerovatno reaktant koji je izazvao oksidaciju", rekao je Čauner.

"Ipak, izgleda da je meteorit El Ali iz kojeg potiču minerali, poslat u Kinu u potrazi za kupcem", rekao je Herd.

U međuvremenu, istraživači još uvijek analiziraju minerale - i potencijalno treći - kako bi otkrili kakvi su uslovi bili u meteoritu kada se svemirska stena formirala. A novootkriveni minerali mogli bi dati uzbudljive smjernice za buduća istraživanja. Kad god nam novi materijal postane poznat, naučnici su za njih takođe zainteresovani zbog potencijalne primjene u određenim tehnološkim procesima", zaključuje Herd.