- Хроника
- Колумне
- Радио
- Издвајамо
- Емисије
- Документарни програм
- Поп топ
- Еуропулс
- Зрно по зрно
- Радио ординација
- Културна панорама
- Зелена прича
- Еполета
- +382
- Спона
- Свијет једнаких шанси
- Матица
- Живот по мјери човјека
- Линк
- Изокренути свијет
- Корацима младих
- Моја професија је...
- Спортски програм
- Културно-умјетнички програм
- Музички програм
- Корацима прошлости
- Научно-образовни програм
- РЦГ
- Р98
- Програмска шема
- Трофеј Радија Црне Горе
- Фреквенције
- Радио драма
Политика
23. 06. 2025.11:17 >> 11:17
Милатовић поднио предлог за оцјену уставности Закона о Уставном суду Црне Горе
Предсједник Црне Горе Јаков Милатовић поднио је Уставном суду предлог за оцјену уставности члана 54 став 1 тачка 2 Закона о Уставном суду Црне Горе.
1084572
Милатовић (Фото: архива )
Преносимо интегрално образложење упућеног предлога
“Одредбом члана 54 став 1 Закона о Уставном суду Црне Горе одређени су субјекти који могу поднијети предлог за оцјену сагласности закона са Уставом и потврђеним и објављеним међународним уговорима, односно других прописа и општих аката са Уставом и законом. У оспореној тачки 2 истог члана прописује се да то може бити други државни орган ако се ради о закону, односно другом пропису или општем акту који тај орган примјењује у свом раду.
Овакво одређење члана 54 став 1 тачка 2 Закона о Уставном суду Црне Горе није у сагласности са одредбом члана 150 став 2 Устава Црне Горе.
Наиме, одредбом члана 150 став 2 Устава Црне Горе утврђено је да поступак пред Уставним судом за оцјену уставности и законитости може да покрене суд, други државни орган, орган локалне самоуправе и пет посланика. Дакле, Уставом Црне Горе нису предвиђена ограничења када су у питању државни органи који су овлашћени да покрену поступак за оцјену уставности и законитости.
Насупрот томе, оспореним чланом 54 став 1 тачка 2 Закона о Уставном суду Црне Горе опсег државних органа који могу покренути поступак пред Уставним судом ограничен је само на оне државне органе који у свом раду примјењују закон, односно други пропис или општи акт на који се односи покретање поступка. Јасно је да се на наведени начин дерогира одредба члана 150 став 2 Устава Црне Горе и врши “деконституционализација” те уставне одредбе.
Када је у питању Предсједник Црне Горе, наведено ограничење нарочито је спорно имајући у виду уставна овлашћења овог државног органа у законодавном процесу, која се односе на могућност враћања усвојеног закона на поновно одлучивање Скупштини Црне Горе (без ограничења у погледу надлежности за примјену), као и праксу да се та овлашћења у значајној мјери користе када постоје недоумице у погледу његове усаглашености са Уставом.
Оспорена одредба члана 54 став 1 тачка 2 Закона о Уставном суду Црне Горе није у сагласности ни са одредбом члана 145 Устава Црне Горе којом је, поред осталог, утврђено да закон мора бити сагласан са Уставом.
Ваља указати и на неконзистентност правног система када је у питању однос оспореног члана 54 став 1 тачка 2 Закона о Уставном суду Црне Горе и члана 19 Закона о заштитнику/ци људских права и слобода Црне Горе. Наиме, одредбом члана 19 Закона о заштитнику/ци људских права и слобода Црне Горе се тој институцији, без ограничења предвиђених оспореном одредбом Закона о Уставном суду, омогућава да покрене поступак пред Уставним судом Црне Горе за оцјену сагласности закона са Уставом и потврђеним и објављеним међународним уговорима, односно сагласности других прописа и општих аката са Уставом и законом.
У коначном, за остваривање начела уставности, односно владавине права, неопходно је постојање ефикасних правних и институционалних механизама уставне контроле, који се не могу ограничавати законом. Оспорена одредба члана 54 став 1 тачка 2 Закона о Уставном суду Црне Горе, поред тога што није сагласна са одребама чл. 150 став 2 и 145 Устава Црне Горе, негативно доприноси ефикасности система, када је у питању контрола уставности.
"Са изнијетих разлога предлажем да Уставни суд донесе одлуку којом ће утврдити да одредба члана 54 став 1 тачка 2 Закона о Уставном суду Црне Горе није у сагласности са Уставом Црне Горе и да престаје да важи даном објављивања Одлуке Уставног суда у Службеном листу Црне Горе”, навео је у образложењу предсједник Милатовић.
Коментари0
Остави коментар