- Hronika
- Kolumne
-
Radio
- Izdvajamo
-
Emisije
- Novosti dana
- Dokumentarni program
- Pop top
- Europuls
- Zrno po zrno
- Radio ordinacija
- Kulturna panorama
- Zelena priča
- Epoleta
- +382
- Spona
- Svijet jednakih šansi
- Matica
- Život po mjeri čovjeka
- Link
- Izokrenuti svijet
- Koracima mladih
- Moja profesija je...
- Sportski program
- Kulturno-umjetnički program
- Koracima prošlosti
- Naučno-obrazovni program
- Muzički program
- RCG
- R98
- Programska šema
- Trofej Radija Crne Gore
- Frekvencije
- Radio drama
Društvo
17. 01. 2019.
18:37 >> 18:07
PISA STUDIJA
Vlada: Potrebna promjena tradicionalne nastave
Vlada Crne Gore danas se upoznala sa dokumentom ''Rezultati PISA studije 2015 i preporuke za unapređenje obrazovne politike'' i donijela Program za realizaciju preporuka za unapređenje obrazovne politike 2019-2021.
Riječ je o dokumentu koji pripremilo Ministarstvo prosvjete u saradnji sa kancelarijom UNICEF-a i koji je izrađen na osnovu analize kvaliteta sistema obrazovanja i njegove dostupnosti.
Kako je navedeno, Izvještaj je pokazao veliku pravednost sistema obrazovanja u Crnoj Gori.
''Naime, u okviru PISA standarda pravednost obrazovanja se procjenjuje na osnovu razlika u postignućima između različitih grupa učenika – npr. dječaka i djevojčica, učenika koji žive u različitim socio-ekonomskim uslovima, učenika koji žive u gradskim i seoskim sredinama itd. Što su razlike u pogledu postignuća manje, to je pravednost obrazovanja u datoj zemlji veća''-navedeno je u saopštenju.
Kada je riječ o jednakosti u kontekstu socio-ekonomskih prilika učenika, Izvještaj navodi:
„Za razliku od većine drugih zemalja koje su učestvovale u studiji PISA 2015, u Crnoj Gori je socio-ekonomski status učenika znatno manje povezan s njihovim postignućima – svega 5% svih razlika u postignućima može se objasniti na osnovu socio-ekonomskog statusa učenika. Prema ovom indikatoru, Crna Gora spada u red evropskih zemalja u kojima je pravednost značajna.“
Sličan zaključak se odnosi i na jednaku dostupnost obrazovanja i socijalnu inkluziju, koja je u Crnoj Gori na visokom nivou.
''Naime, u nekim zemljama postoje velike razlike između različitih škola, u smislu da je većina učenika sa značajnim postignućima koncentrisana u tačno određenim školama, a u drugim školama su djeca čija su postignuća niska. Takve zemlje dakle imaju nizak stepen socijalne inkluzije''-navedeno je.
No, kako je navedeno Studijom, uprkos značajnom napretku, prosječna postignuća učenika iz Crne Gore moraju bitni povećana.
''Tako svi dobijeni nalazi sugerišu da proces nastave i učenja u školama u Crnoj Gori ne smije biti usmjeren ka nekritičkom usvajanju novih znanja, čiji je jedini efekat osposobljavanje učenika da reprodukuju naučeno.
Programom za realizaciju preporuka koji prati Izvještaj planirana je i kampanja u vezi sa PISA testiranjem, kako bi se obezbijedilo da učenici koji učestvuju u njemu u potpunosti razumiju njegov značaj.
Glavni nalazi Studije sugerišu da se mora nastaviti sa promjenom prakse tradicionalne nastave i učenja koji podrazumijevaju samo reprodukciju''- navedeno je u saopštenju Ministarstva prosvjete.
Takav novi pristup, kako se navodi u Studiji, podrazumijeva „veću zastupljenost raznovrsnih savremenih, aktivnih oblika nastave i učenja, gdje učenici učestvuju u kompleksnim aktivnostima koje od njih zahtijevaju angažovanje viših kognitivnih nivoa, npr. projektno i istraživačko učenje, rad u laboratorijama, kritičko mišljenje, rješavanje problema, interpretiranje podataka, formulisanje zaključaka, diskutovanje, argumentovanje, timski rad itd).''
Donošenje ovakvog dokumenta godinu prije nego će biti objavljeni rezultati testiranja iz 2018. i dvije godine prije narednog ciklusa testiranja, pokazatelj je spremonsti Ministarstva prosvjete da aktivno radi na unapređenju obrazovanja u Crnoj Gori, zaključili su iz tog resora.
Коментари0
Остави коментар