s.đ. [ telegraf.rs ]

30. 03. 2018. 10:00 >> 12:11
1

ASTRONOMSKO OTKRIĆE

Galaksija koja nema tamnu materiju

Od Zemlje je udaljena 65 miliona svjetlosnih godina i pripada grupi ultradifuznih galaksija koje imaju veoma malu gustinu. Sastavljena je samo od zvijezda, planeta i prašine i nema tamne materije.

Astronomi su nedavno otkrili novu galaksiju, udaljenu nekoliko miliona svjetlosnih godina od Zemlje, koja je potpuno lišena tamne materije - misterioznog, nevidljivog materijala za koji se smatra da prožima Univerzum. Umjesto toga, čini se da je sastavljena samo od zvijezda, planeta i prašine

Nova galaksija nazvana je NGC 1052-DF2, ili kraće DF2, a od Zemlje je udaljena 65 miliona svjetlosnih godina i pripada grupi ultradifuznih galaksija koje imaju veoma malu gustinu. Veća je od naše galaksije i ima 250 puta manje zvijezda. Njeno otkriće otvara nove mogućnosti kako se tamna materija distribuira kroz kosmos.

Niko ne zna šta je tamna materija, koja u skladu sa svojim imenom, ne emituje svjetlost. Naučnici znaju da je tamo, na osnovu zapažanja kako se galaksije i zvijezde kreću. Neka nevidljiva supstanca utiče na ove objekte dubokog svemira, ispunjavajući prostor između zvijezda i klastera galaksija. I čini se da ima dosta toga. Smatra se da tamna materija čini 27 procenata ukupne mase i energije Univerzuma.

"Riječ je o nevjerovatnom otkriću jer se smatra da bi galaksije trebalo da sadrže više tamne nego obične materije (atoma)" - ističe Institut za astronomiju i astrofiziku Danlap pri Univerzitetu u Torontu, čiji su istraživači učestvovali u izradi studije.

Tamna materija je nevidljiva i može se otkriti samo na temelju njenog gravitacionog djelovanja na druga tijela u svemiru. Naučnici smatraju da ona galaksijama daje dodatnu masu, što stvara "višak" gravitacije koji im omogućava da se ne raspadnu.

"Sve galaksije imaju tamnu materiju. Ovako velika galaksija trebalo bi da ima trideset puta više tamne nego obične. Umjesto toga, otkrili smo da uopšte nema tamne materije. To ne bi smjelo biti moguće" - rekao je za AFP Roberto Abraham sa Univerziteta u Torontu.

DF2 je otkriven pomoću originalnog optičkog teleskopa nazvanog Vilin konjic (Dragonfly), koji ima 48 sočiva. Nalazi se u Arizoni u Americi, a konstruirali su ga Piter van Dokum i Roberto Abraham sa Instituta za astronomiju i astrofiziku Danlap.

Njime se mogu posmatrati svemirska tijela veoma slabog sjaja, a zahvaljujući tome je i može da otkrije ultradifuzne galaksije.